- переглянути відео
Контрольна робота за рік
1.
Виберіть ряд, у
якому перелічено чинники неживої природи
(0,5 балів)
А) повітря, вологість,
мікроорганізми
Б) температура, освітлення,
висота над рівнем моря, бактерії
В) температура, освітлення,
вологість, повітря
Г) температура, освітлення,
діяльність людини
2.
Як називають
явище проникнення молекул однієї речовини у проміжки між молекулами іншої
речовини? (0,5 балів)
А) випаровування
Б) колообіг
В) дифузія
3. Із переліку виберіть чисту речовину (0,5 балів)
А) йогурт
Б) нафта
В) самородне золото
Г) тісто
4. Із переліку
виберіть фізичне явище (0,5 балів)
А) іржавий цвях
Б) світить лампочка
В) цвітуть сади
Г) листопад
5. Укажіть, що є наслідком обертання Землі
навколо своєї осі (0,5 балів)
А) сонячне затемнення
Б) зміна пір року
В) припливи і відпливи
Г) зміна дня і ночі
6. Між якими планетами знаходиться наша
планета Земля? (0,5 балів)
А) між Меркурієм і Венерою
Б) між Марсом і Юпітером
В) між Венерою і Марсом
Г) між Меркурієм і Марсом
7. Яку назву має наша Галактика? (0,5 балів)
А) Молочний шлях
Б) Великий Пес
В) туманність Андромеди
Г) Полярна зоря
8. Як
називається уявна лінія, яка ділить земну кулю на Північну і Південну
півкулі? (0,5 балів)
А) меридіан
Б) паралель
В) екватор
Г) тропік
9. Властивості повітря: (0,5 балів)
А) без кольору, без запаху, без
смаку, має вагу
Б) прозоре, має запах і смак
В) без кольору, без запаху, без
смаку, без ваги
10. У кактусів, які ростуть у посушливих
місцевостях, листки перетворилися на колючки. Це пристосування до: (0,5 балів)
А) поглинання вуглекислого газу
Б) зменшення випаровування води
В) поглинання води і кисню
Г) збільшення випаровування води
11. Укажіть організми, які
пристосувалися до існування у ґрунтовому середовищі (0,5 балів)
А) гепард, жаба
Б) вовк, гадюка
В) лелека, кажан
Г) дощовий черв'як, сліпак
12. Установіть роль рослин в екосистемі. (0,5 балів)
А) створюють органічні речовини і
забезпечують ними інші організми
Б) перешкоджають гниттю відмерлих
решток організмів
В) споживають готові органічні
речовини
Г) руйнують відмерлі рештки
організмів
13. З переліку виберіть штучну екосистему: (0,5 балів)
А) ліс
Б) степ
В) парк
Г) море
14. Наведіть приклади позитивного впливу людини
на природу. (0,5 балів)
А) вирубка лісів;
Б) зміна русел річок;
В) масовий вилов водних тварин;
Г) висаджування дерев
15. За малюнком визначте рослину, яку занесено до
Червоної книги України (0,5 балів)
А) дзвоники карпатські
Б) підсніжник
В) конвалія
Г) латаття біле
16. Який
заповідник створений в Україні для охорони копитних тварин степів, саван,
пустель і гірських районів? (0,5 балів)
А) Карпатський
Б) Асканія-Нова
В) Дунайський
Г) Чорноморський
17. Яке значення бактерій у природі та житті людини? (2 бали)
18. Як тварини пристосувались до життя у водному середовищі? (2 бали)
09.05.2022
Охорона природи Червона книга
Практична робота
Складання Червоної книги своєї місцевості
Практична робота
Тема. Складання Червоної книги
своєї місцевості
Мета. Дізнатися, які види рослин та тварин зникли, або мало
зустрічаються в нашій місцевості. Скласти перелік заходів, які допоможуть
зберегти і збільшити чисельність зникаючих організмів.
Обладнання. «Червона
книга України»
Хід роботи:
1.
Ознайомся зі структурою Червоної книги
Кіровоградської області, розгляньте малюнки та фотографії занесених до них
рослин і тварин.
2.
Вибери з переліку назви
рослин, які зникають з території нашої місцевості
|
|
|
|
|
|
Запиши назви цих рослин
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Випиши з Червоної книги кілька
прикладів рослин нашої місцевості, які занесено до Червоної книги України.
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
3.Вибери з переліку назви тварин,
які зникають з території нашої місцевості
|
|
|
|
|
|
Запиши назви цих тварин
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Випиши з Червоної книги кілька
прикладів тварин нашої місцевості, які занесено до Червоної книги України.
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Висновок:
Склади перелік заходів, які
допоможуть зберегти і збільшити чисельність організмів Червоної книги, яку ти
склав.
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
04.05.2022
Екологічні проблеми та їх розв*язання
Практичне заняття
Дослідження екологічних проблем своєї місцевості
Тема.
Дослідження екологічних проблем своєї місцевості
Мета:
проаналізувати наявні екологічні проблеми своєї місцевості,
запропонувати можливі шляхи їх розв’язання.
Обладнання
й матеріали: зображення рослин і тварин району проживання,
чисельність яких зменшилася, фотографії із зображенням наслідків
екологічних проблем своєї місцевості.
План
проведення дослідження
1. Зберіть інформацію про основні екологічні проблеми у нашій місцевості
і запишіть їх.
2. Визначте основні джерела забруднення середовища у нашій
місцевості(можна сфотографувати).
3. Запропонуйте план розв’язання визначених проблем
02.05.2022
Людина - частина природи. Зв*язок людини з природою.
Зміни природи , що виникають унаслідок природних чинників і діяльності людини.
- виконати тест
https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=6898720
- розв*язати задачі
Розв’яжіть
задачі.
1) 3 250 000 видів рослин Землі 1/10 частина знаходиться на межі зникнення. Скільки видів рослин на Землі на межі зникнення?
2) Найпрацелюбніші санітари лісу — мурашки. У середньому мурашки за хвилину приносять до мурашника 2 десятки комах. Скільки комах принесуть мурашки за 1 годину?
3) На сім’ю з трьох чоловік щодоби
потрібно 51 кг чистого повітря. Скільки кілограмів повітря знадобиться на наш
клас (у класі 30 учнів)?
4) Учні вирішили зібрати сміття в лісі. Для цього вони об’єдналися у 5 груп по 6 осіб і вирушили в різні місця. Під час цієї акції кожен учень наповнив сміттям один мішок. Скільки мішків заповнили сміттям усі учні?
27.04.2022
Підсумковий урок: Планета Земля як середовище життя організмів
https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=5342091
25.04.2022
Тема: Рослинний і тваринний світ Кіровоградщини
- переглянути відео
- приготовити повідомлення про одну рослину і одну тварину Кіровоградщини
Навчальний проєкт
Вирощування найвищої бобової рослини
інструкція за посиланням
https://naurok.com.ua/prezentaciya-proekt-viroschuvannya-nayvischo-bobovo-roslini-161998.html
20.04.2022
Угрупування організмів. Екосистеми
Угруповання — це комплекс видів живих організмів, що входять до складу однієї екосистеми. Угруповання являє собою сукупність видів, об’єднаних між собою певними взаємообов’язками, певною територією проживання і впливом комплексу умов середовища життя. Можуть розглядатися окремо рослинні угруповання та угруповання тварин.
Природне угруповання становить сукупність рослин, тварин і мікроорганізмів,
які пристосувалися до умов життя на певній території і впливають один на одного
та на навколишнє середовище. У ньому здійснюється й підтримується кругообіг
речовин. Можна виділити різномасштабні природні угруповання: материк, океан,
луки, тайгу, ліс, степ, пустелю, ставок, озеро тощо. Дрібніші природні
угруповання входять до більших. Людина створює штучні угруповання, наприклад
поля, сади, акваріуми.
Тобто угруповання — це жива природа, що входить до складу екосистеми.
Екосистема — це сукупність живих організмів, які пристосувалися до спільного
існування в певному середовищі життя, утворюючи з ним єдине ціле.
Термін «екосистема» вперше був введений англійським біологом А. Тенслі в
1935 році.
·
Угруповання організмів, які входять до складу
екосистем, складаються з трьох груп:
— виробники — утворювачі органічної
речовини (автотрофні організми);
— споживачі — споживають готову
органічну речовину (гетеротрофні організми, переважно тварини);
— руйнівники — організми, що
перетворюють органічні рештки на неорганічні (переважно мікроорганізми,
бактерії та гриби).
·
Усі вони пов’язані ланцюгами живлення (харчові
ланцюги). Ланцюги живлення — це зв’язки між живими організмами, серед яких
особини одного виду є об’єктом живлення організмів іншого виду, що складають
певну послідовність у передаванні речовин і енергії.
·
Розглянемо екосистему на прикладі природної
водойми (моря). У морі завжди є фітопланктон (мікроскопічні водорості та
автотрофні бактерії, що плавають у товщі води, вони поїдаються зоопланктоном
(дрібні тварини — ракоподібні, личинки різних тварин). Зоопланктон у свою чергу
поїдається дрібною рибою, яка є здобиччю великих риб-хижаків. Хижі риби або
вмирають, і тоді у розкладанні їхніх тіл беруть участь бактерії та деякі
тварини (ракоподібні), або споживаються людиною (яка теж рано чи пізно
врешті-решт помре).
·
Джерелом енергії, за рахунок якої існують усі
організми, у будь-якій екосистемі є Сонце. Тому що саме сонячну енергію рослини
в процесі фотосинтезу перетворюють на хімічну з утворенням органічних сполук.
·
Прикладом екосистем є ліси, пустелі, савани,
озера тощо.
3)
Спробуйте навести приклади організмів, які
зустрічаються в таких екосистемах, розподіливши їх на групи
Екосистеми
Екосистема |
Виробники |
Споживачі |
Руйнівники |
1. Ліс |
Трав’янисті рослини … |
Заєць … |
Бліда поганка … |
Найбільшою
екосистемою є біосфера. Згадаймо, що це? (Жива оболонка Землі.)
4)Щодо
ланцюгів живлення, то розрізняють два їх основні типи:
·
Ланцюг живлення, який розпочинається з рослин (ланцюг виїдання, або пасовищний).
Тварини поїдають рослини. Травоїдних тварин поїдають хижаки (на цьому і
завершується ланцюг виїдання). Приклад такого типу ланцюга живлення у луках:
рослини — комахи — комахоїдні птахи — хижі птахи.
·
Ланцюг
живлення розпочинається від рослинних і
тваринних решток, екскрементів тварин і йде до дрібних тварин і
мікроорганізмів, які ними живляться. У результаті діяльності мікроорганізмів
утворюється напіврозщеплена маса. Такий ланцюг живлення називають ланцюгом розщеплення.
У будь-якій екосистемі зазвичай відбувається низка
паралельних ланцюгів живлення, між якими можуть існувати зв’язки, оскільки
майже завжди різні компоненти живляться різними об’єктами і самі є поживою для
різних членів екосистеми.
5) Природні та
штучні екосистеми.
(а) Самостійна робота з підручником; б) заповнення таблиці.
Учням пропонується самостійно опрацювати текст підручника,
знайти та виписати поняття «штучна екосистема», «природна екосистема»,
заповнити таблицю. У таблиці учні мають навести приклади природних та штучних
екосистем.
Природні та штучні екосистеми
Приклади природних
екосистем |
Приклади штучних екосистем |
|
|
·
За ступенем перетворення екосистем людською
діяльністю їх поділяють на природні та штучні.
·
Природні
екосистеми зустрічаються дуже рідко, адже в промислово розвинених країнах
екосистем, не захоплених людською діяльністю людини, майже не залишилося (хіба
що в заповідниках). Проте до природних екосистем все ж таки можна віднести
савани, ліси, луки, моря. Хоча і вони тією чи іншою мірою піддаються впливу
людини.
·
Штучні екосистемі — це системи,
що створені людиною штучно, своїми зусиллями, використовуючи механізми. Штучні
екосистеми створюються людиною для задоволення власних потреб. Це сади, парки,
городи, поля, поселення різного типу, сільські та міські двори, штучні водойми,
міста, промислові вузли, кораблі тощо.
Для людини велике значення мають штучні екосистеми, такі як
сади, поля, городи, тому що вони є джерелом продуктів харчування. Найчастіше в
Україні на полях вирощують зернові культурні рослини: пшеницю, жито, овес,
кукурудзу, гречку та інші. Із зерна виготовляють борошно, крупи, макаронні
вироби. Зерно згодовують як корм свійським тваринам.
Сад — це насадження дерев і кущів, які
щедро і досить тривалий час забезпечують людину їстівними плодами.
Найпоширенішими фруктовими деревами в Україні є яблуня, груша, черешня, вишня,
слива, абрикос; кущами — смородина, малина, аґрус.
Такі екосистеми, як парки, сквери, є місцем відпочинку
людей.
гра «Третій зайвий». напиши зайве
- дуб, собака, бук
- кіт, троянда, корова
- жито, бактерії, гриби
- ліс, озеро, теплиця
- океан, поле, парк
18.04.2022
Вплив організми чинників живоїприроди.Взаємозв*язок між організмами.Співіснування з організмами.
13.04.20222
Грунтове середовище. Пристосування організмів до життя в грунті.
- переглянути відео
- виконай тест
https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=2504629
§ Ґрунт – це середовище життя, у якому мешкають бактерії й одноклітинні організми. Тут також розміщуються грибниці грибів. Уся товща ґрунту пронизана корінням рослин, які всмоктують з ґрунту воду і розчини неорганічних речовин, необхідні для побудови тіла рослин. Заселяють ґрунт і найрізноманітніші тварини – черви, комахи, пристосовані до риття звірі, наприклад кроти. Вони знаходять у ґрунті необхідні для життя повітря, воду, мінеральні солі.
§ У ґрунті менше кисню і більше вуглекислого газу, ніж у наземно-повітряному середовищі. А води буває занадто багато. Повітря й вода знаходяться у системі порожнин ґрунту.
§ Ще однією характерною особливістю ґрунту є майже незмінна температура починаючи з глибини
§ Світло в глибину ґрунту не проникає. Тому тварини, які його населяють мають зазвичай, дуже маленькі очі або органи зору у них відсутні. У навколишньому середовищі вони орієнтуються за допомогою нюху і дотику.
§ Ґрунт – значно стабільніше середовище існування порівняно з наземно-повітряним. Більшість мешканців ґрунту можуть самі собі шукати найбільш сприятливі умови, рухаючись у ньому знизу вгору чи навпаки.
§ Будова тіла крота, цокура, сліпушка свідчать про те, що це мешканці ґрунтового середовища.
Наприклад: передні ноги в крота і цокура – основний інструмент для риття. Вони плоскі, як лопати, з дуже великими кігтями. А в сліпушка ноги звичайні, він вгризається в ґрунт міцними передніми зубами (щоб земля не потрапляла в рот, губи закривають його позаду зубів). Тіло у всіх звірків овальне, компактне. З таким тілом зручно пересуватися підземними ходами.
§ Організми, які мешкають в ґрунті, впливають на його родючість. Рослини корінням виділяють у ґрунт різні органічні речовини. Ці речовини поліпшують проникність ґрунту для води і повітря. Кореневими виділеннями, частинами живих і мертвих організмів живляться бактерії, гриби і тварини.
§ Тварини утворюють в ґрунті систему ходів і щілин, по яких до коренів рослин надходить повітря і вода. Ґрунтові тварини постійно переорюють ґрунт, з нижніх шарів виносять наверх частинки твердої речовини, змінюючи хімічний склад і структуру ґрунту. У цьому процесі важливу роль відіграють дощові черв’яки. Залишками органічних речовин живляться бактерії. Їх кількість у ґрунті величезна – у одному його грамі налічуються мільйони і навіть десятки мільйонів бактерій. Деякі з них розкладають за добу речовину, маса якої в 1000 разів перевищує їхню власну. Водночас на діяльність бактерії впливають органічні речовини, що виділяються корінням рослин і тваринами.
Висновки
§ Ґрунтове середовище заселяють бактерії, гриби, рослини, тварини.
§ У ґрунтовому середовищі, порівняно з наземно-повітряним, менше кисню і більше вуглекислого газу; може бути надмірна кількість вологи; відносно стійка температура; відсутнє світло.
§ Організми ґрунтового середовища пристосувалися до умов існування.
§ Життєдіяльність мешканців ґрунту впливає на його родючість.
Сторінка дослідника
v Поспостерігай за діяльністю дощових черв’яків і постарайся з’ясувати їхню роль у поліпшенні водо- і повітропроникності ґрунту.
Дослід
1. Візьми скляну банку і насип на її дно шар ґрунту, потім шар піску, а
потім - ще шар ґрунту.
2. Поклади на верхній шар кілька живих дощових черв’яків, а також
трохи листя й трави.
3. Обгорни банку темним папером.
4. Через кілька днів відгорни папір і подивися, що відбувається в банці.
- Що змінилося?
- Чи бачиш ти ходи, пророблені дощовими черв’яками?
- Чи перемішався пісок із землею?
5. Зроби та обґрунтуй висновки про вплив діяльності дощових черв’яків на
ґрунт.
6. Висновки запиши в зошит.
7. Після закінчення експерименту обов’язково висип землю з черв’яками на город чи клумбу.
11.04.2022
Тема: Водне середовище.Пристосування організмів до життя у воді.
- перегляньте відеоурок
- виконати тест
https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=1728425
Опрацювати
2. Запропонуйте основні заходи охорони водойм. письмово
1) Особливості водного середовища життя.
Водне середовище життя є найдавнішим. Саме у воді зародилося життя. Водне
середовище існування за своїми умовами значно відрізняється від
наземно-повітряного. За складом водне середовище поділяють на два види: прісне
та солоне (морське).
— Згадаймо, скільки простору займає водне середовище на Землі.
(Близько 70 %.) Різноманітність організмів у воді набагато менша, ніж на
суходолі.
У водному середовищі існування провідна роль належить температурі, освітленню, тиску, газовому складу, солоності води, рельєфу дна. Вода має високу густину, менший уміст кисню, значні перепади тиску. Одні тварини мешкають поблизу водної поверхні чи над нею, другі — у товщі води; треті — на прибережному мілководді; четверті — біля дна. водне середовище — це різні водойми планети від маленьких струмків до океанів.
У водному
середовищі існування провідна роль належить температурі, освітленню, тиску,
газовому складу, солоності води, рельєфу дна, швидкості водних течій.
Вода — середовище життя багатьох організмів. Із
тваринних організмів водного середовища зазвичай першими згадуємо риб. І
справді, все їх життя проходить у воді. Вони можуть швидко переміщуватися в ній
на великі відстані. Мешканці водного середовища — раки, краби, морські зірки —
не лише переміщуються у воді, а й можуть пересуватися по дну. Серед тварин
водного середовища є істоти, які швидше нагадують рослини, наприклад корали.
Вони прикріплюються до дна водойми.
Тварини,
що є мешканцями водного середовища, пристосовані до перебування в ньому. Усі
їхні адаптації направлені на підвищення плавучості за рахунок збіль-шення
поверхні тіла, обтічної форми, слизових покривів та формування тканин і
органів, що містять повітря. Багато з них має плавці (китоподібні, риби).
Є організми, які
поєднують існування у водному та наземно-повітряному середовищі. Та найбільше у
водному середовищі бактерій та одноклітинних водоростей.
Пристосування організмів
до життя і переміщення у водному середовищі. Розглянемо, як пристосувалися
мешканці водойм до дихання. Риби і раки дихають розчиненим у воді киснем за
допомогою зябер. Кити і дельфіни живуть постійно у воді, але дихають
атмосферним повітрям. Тож час від часу тварини виринають із води, щоб вдихнути
повітря. Жаби дихають легенями на суходолі і шкірою — у воді. Тюлені, моржі
перед зануренням у воду роблять глибокий вдих, набираючи в легені повітря.
У прісних водоймах України
мешкають бобри. Їх густа шерсть змазана речовиною, що робить її
непроникною для води.
Пір’я водоплавних птахів
також вкрите шаром речовин, що не змочуються водою.
Проживання у водному
середовищі вплинуло на будову органів руху. Риби рухаються за допомогою
плавців, водоплавні птахи, бобри і жаби — за допомогою кінцівок, що мають
перетинки між пальцями. Тюлені й моржі мають широкі ласти. Якщо на крижинах
вони доволі неповороткі, то у воді — спритні й швидкі. У жуків-плавунців
плавальні ніжки нагадують весла.
Деякі
тварини можуть вільно пасивно парувати у воді (найпростіші, бактерії), а інші —
активно (навіть реактивно) пересуватись (наприклад, риби, головоногі мо-люски,
ссавці, водні змії та черепахи). Існують тварини, які ведуть прикріплений
спосіб життя (губки, коралові поліпи, актинії, деякі молюски). Таким тваринам
властивий особливий характер харчування — відціджування або осадження завис-лих
у воді частинок органічних речовин і численних дрібних організмів.
(Складання схеми «Способи руху», «Способи дихання»,
«Будова органів руху»)
Способи
руху |
Приклади
тварин |
Пристосування |
Плавання |
Дельфіни,
риби, жук-плавунець, тюлені, моржі |
Обтічна
форма тіла, плавники, хвіст, ласти, плавальні кінцівки дозволяють плавати |
Реактивний
рух |
Восьминоги,
кальмари |
рух у
протилежну сторону до випущеного струменя води |
ПРИСТОСУВАННЯ
ТВАРИН до водного середовища:
• дихають
розчиненим у воді киснем за допомогою зябер, через шкіру;
• обтічна
форма тіла вкрита слизом;
•
піднімаються на поверхню води, щоб вдихнути повітря (дельфіни, кити);
• тварини
водних глибин не мають взагалі або поганий зір;
• у деяких
глибоководних організмів є світні органи;
• підшкірний
жир у великих мешканців холодних морів (морські слони, моржі, тюлені)
• наявність
плавців для збереження рівноваги та хвоста в ролі керма, плавальних перетинок
між пальцями в селезня, бобра, жаби, ластів у тюленів та моржів, задні кінцівки
у формі весла в жука-плавунця;
• реактивний
рух у протилежну сторону до випущеного струменя води (медузи, восьминоги,
кальмари);
• у
водоплавних птахів та бобрів спеціальна рідина, що змащує та захищає покрив
від намокання.
ПРИСТОСУВАННЯ РОСЛИН до водного
середовища:
• зелені рослини живуть у
верхніх шарах водойми, куди надходить світло;
• водні рослини мають гнучке
стебло, бо коренями прикріплені до дна водойми, а листки й квітки плавають на
її поверхні (латаття біле, глечики жовті, ряска);
• листки деяких водяних рослин
нагадують стрічки для збільшення поверхні вбирання з води кисню та поживних
речовин (водорості).
06.04.2022
Тема: Наземно-повітряне середовище, пристосування організмів до життя у ньому
- переглянути відео та презентацію
https://naurok.com.ua/riznomanitnist-seredovisch-zhittya-173528.html
04.04.2022
Пристосування організмів до періодичних змін в природі
Періодичні
зміни умов середовища.
Зміни, що
повторюються в навколишньому середовищі з дня на день, з року в рік через певні
проміжки часу (періоди), називають періодичними.
У природі нашої
країни протягом року змінюються кількість надходження сонячного світла і тепла,
температура повітря, опади. Змінюються відповідно пори (сезони) року – весна,
літо, осінь, зима. Такі зміни називаються сезонними.
Щодоби
відбувається зміна дня і ночі. Такі зміни називаються добовими.
Як ви вже
знаєте, сезонні зміни зумовлені рухом Землі навколо Сонця, а добові – навколо
своєї осі.
Періодичні зміни
умов середовища пов’язані з рухом нашої планети навколо Сонця та навколо своєї
осі.
Пристосування
тварин до періодичних змін умов середовища.
Під впливом чинників неживої природи відбуваються періодичні зміни і в житті тварин. Одні з них пристосувалися до активного життя вдень, інші – вночі. Наприклад, горобці, ластівки – денні птахи, а сови, пугачі – нічн
Великі очі – пристосування нічних птахів
Сови полюють уночі, тому в них дуже гострий зір і
прекрасний слух. Великі і опуклі очі сови вловлюють найслабше світло. Саме тому
вони добре бачать не тільки в сутінках, а й у темряві.
Кажани також нічні тварини. Але на відміну від сов
– вони орієнтуються в темряві за допомогою власних звукових сигналів. Це є
пристосування кажанів до нічного способу життя.
Метелики павичеве око і білан капустяний активні
вдень, а бражник березковидний – уночі
Денні метелики мають яскраве забарвлення та добре
розвинений зір, а в нічних забарвлення невиразне і розвинений нюх.
Пристосуваннями тварин до добових змін умов
середовища є різна активність у світлу й темну пору.
Умови існування живих організмів – це наявність води, світла, тепла, повітря,
продуктів живлення (харчування).
Усе живе на
планеті завжди пристосовується до різних умов існування.
Адаптація - це спосіб, завдяки якому живий організм відповідає на
тиск навколишнього середовища.
Закріплення вивченого матеріалу.
Прийом «Так чи ні»
1. У нашій місцевості умови існування живих
організмів змінюються по сезонах.
а) так; б) ні.
2. До умов існування взимку рослини готуються
заздалегідь.
а) так; б) ні.
3. Осінній листопад не супроводжується зміною
забарвлення листків.
а) так; б) ні.
4. Одна з
причин листопаду – зміна тривалості світлового дня.
а) так; б) ні.
5.
Комахи, змії, жаби, ящірки взимку активні.
а) так; б) ні.
6.
Переліт птахів – це пристосування до періодичних річних змін температури.
а) так; б) ні.
7. Деякі
ссавці взимку впадають у сплячку.
а) так; б) ні.
8. Осілі
та кочові птахи змінюють своє оперення восени.
а) так; б) ні.
9. Взимку
необхідно підгодовувати осілих і кочових птахів.
а) так; б) ні.
10. Біле
хутро горностая взимку добре помітні його ворогам або жертві.
а) так; б) ні.
11.
Рукокрилі, що живляться комахами, взимку впадають у сплячку.
а) так;
б) ні.
12. Бурий
ведмідь взимку впадає в дрімотний сон.
а) так; б) ні.
Прочитати параграф
- записати в зошиті визначення
СЕЗОННІ ЗМІНИ
ДОБОВІ ЗМІНИ
ЛИСТОПАД
СПЛЯЧКА
- Навести приклади з додаткових джерел про інші пристосування до періодичних змін
Додаток
1. Періодичні
зміни умов середовища – зміни, які повторюються через певні проміжки
часу (періоди) – з дня на день, з року в рік.
2. Сезонні
зміни умов середовища – зміни відповідно порі року (весна, літо,
осінь, зима).
3. Добові
зміни умов середовища – зміни протягом доби вдень і вночі.
4. Періодичні зміни умов середовища пов’язані з рухом нашої планети навколо
Сонця та навколо своєї осі.
5. Листопад
– біологічне явище, під час якого рослини позбавляються листя при несприятливих
умовах.
6. Рослини пристосувалися до скорочення або збільшення світлового дня,
зниження або підвищення температури повітря і ґрунту, кількості вологи тощо.
7. Пристосуваннями тварин до добових змін умов середовища є різна
активність у світлу й темну пору.
8. Перелітні
птахи – птахи, які восени відлітають на зимівлю в тепліші краї.
9. Осілі
птахи – птахи, які залишаються зимувати на батьківщині.
10. Сплячка
– пристосування тварин до несприятливих періодів з припиненням
живлення та уповільненням дихання.
11. Заціпеніння
- пристосування комах, плазунів, земноводних до зими.
12. Пристосуванням тварин до сезонних змін умов середовища є сплячка,
переліт птахів, накопичення під шкірою жиру, поява підшерстку і пуху, зміна
забарвлення тощо.
13. Адаптація -
це спосіб, завдяки якому живий організм відповідає на тиск навколишнього
середовища.
30.03.2022
Тема:Умови життя на планеті Земля. Середовище життя. Чинники середовища.Вплив на організми чинників неживої природи.
- переглянути відеоурок
- заповнити таблицю
Усе те, що впливає на організми і своєю дією сприяє або заважає їх існуванню та розселенню, називають чинниками середовища життя
чинниками середовища життя
| ||
Неживої природи | живої природи | Господарська діяльність людини |
|
|
|
Розгадайте ребуси
21.03- 23.03-28.03
ТЕМА:Різноманітність організмів: Рослини, Тварини, Гриби, Бактерії
- переглянути відеоурок
https://www.youtube.com/watch?v=6Fh480zeo7Y
Практичне заняття "Визначення назв найбільш поширених в Україні рослин, грибів, тварин за допомогою атласів - визначників"
Практичне заняття №9
Тема. Визначення назв найбільш поширених в Україні рослин, грибів, тварин за допомогою атласів-визначників, електронних колекцій.
Мета: розвивати навички роботи з атласами-визначниками; навчитися визначати назви найбільш поширених в Україні рослин.
Обладнання: визначальні картки рослин, тварин, атлас-визначник грибів.
Хід роботи:
Правила користування визначальною карткою
Текст визначальної картки складається зі ступенів. Кожен ступінь містить тезу, у якій перелічено ознаки виду, та антитезу, яка має протилежні ознаки (ознаки іншого виду)
Кожна теза позначається порядковим номером (1,2,3 тощо) . Антитеза позначається (0).
Прочитайте тезу і антитезу першого ступеня і вирішіть, що більше відповідає ознакам виду, який ви визначаєте.
У кінці обраної тези або антитези стоїть цифра нового ступеня, на який потрібно перейти далі.
На новому ступені продовжуйте так само порівнювати тези й антитези з ознаками визначуваного виду. На якомусь ступені вибрана вами теза або антитеза закінчується не цифрою, а назвою визначуваного виду.
Завдання 1. Встановити назву досліджуваної рослин, користуючись визначальною карткою
Визначальна картка рослин | ||
Родина Хрестоцвіті 1. Квітки білі ………………… 2 0. Квітки жовті ……………… …………………………………………………………………………………………… 2. Листки серцеподібні ………………………………………………………………………………… 0. Листки пірчасторозсічені ……………………………………………………………………………………………. Завдання 2. Встановити назву досліджуваної тварини, користуючись визначальною карткою
|
Завдання 3. Встановити назву гриба за допомогою атласу-визначника грибів
За допомого атласу-визначника грибів з’ясуй назву гриба |
Плодові тіла прикріплюються бічною ніжкою до субстрату і черепи часто розташовані. Шапинка нагадує устрицю. Розмір 15см, опукло, або увігнуто розпростерта, воронкоподібна, сірувата, бура, червонувато-коричнева, гола, волога. Гіменофор пластинчастий. Пластинки вузькі, спускаються на ніжку. Ніжка біла, коротка, ексцентрична, іноді майже відсутня. Росте групами на стовбурах мертвих або відмираючи листяних деревах та пеньках. Утворює зростки до 30 плодових тіл вагою 2 – 3кг Цінний їстівний гриб з добрими смаковими якостями. Культивується у багатьох країнах світу. У штучних умовах росте на відходах деревопереробної промисловості – тирсі, папері.
|
16.03.2022
Тема:Різноманітність організмів.Рослини.Тварини
Запиши всі правила в зошит
Гра «Доміно» Рослинні символи України
Прочитайте уважно та складіть слово.Запиши в зошит
Кали |
на |
Бар |
вінок |
Воло |
шки |
Соня |
шник |
Вер |
ба |
Виш |
ня |
Чорно |
бривці |
Маль |
ва |
Рома |
шка |
Люби |
сток |
- розгадай кросворд
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
8 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1. Водяні майстра
Будують будинок
без сокири,
Будинок з хмизу і
тіни
І греблю.
2. Хто холодної
восени
Ходить похмурий та
голодний?
3. Живе спокійно, не спішить,
На всякий випадок
носить щит.
Під ним, не знаючи
страху,
Гуляє ...
4. Сама строката,
Їсть зелене,
Дає біле.
5. Він
ходить, голову задерши,
Не тому, що
важливий граф,
Не тому, що горду
вдачу,
А тому, що він ...
6.
Коли він у клітці, то приємний,
На шкурі багато
чорних плям.
Він хижий звір,
хоч трошки,
Як лев і тигр,
схожий на кішку.
7.
Хто на голові ліс носить?
8.
Сірий, та не вовк,
Длинноух, та не
заєць,
З копитами, та не
кінь.
9.Влітку ходить без дороги
Біля сосен і беріз,
А взимку він спить
у барлозі,
Від морозу ховає
ніс.
10.Хвіст пухнастий,
Хутро золотисте,
В лісі живе,
В селі курей
краде.
14.03.2022
Тема:Організм і його властивості .Клітинна будова
організмів
1. Переглянути відеоурок
2.Опрацювання нового матеріалу
Організми —
тіла живої природи, які живляться, дихають, ростуть, розмножуються, реагують на
зовнішні подразнення.
Перелічені
властивості проявляються не окремо, а всі разом. Зважаючи на них, організми
відрізняють від тіл неживої природи.
На
планеті Земля мешкає дуже багато різноманітних організмів. Для полегшення
їхнього вивчення вчені об’єднують організми у групи за певними ознаками. Одними з таких груп є види організмів.
В один вид об’єднують організми, які мають однакову внутрішню і зовнішню
будову. На мал.1 зображено три види ластівок. Ці птахи досить поширені в
Україні. їх чисельність сягає десятків тисяч. Але для науки — це лише три види організмів.
1. Розмноження. Корова і телятко, кішка і кошенята, дуб і дубочок, курка і курчата — це лише кілька прикладів дорослих організмів та їхніх дитинчат. Зверніть увагу, з якою точністю наслідують нащадки будову і поведінку батьків (мал.2,3). Властивість організмів давати потомство, яке має ознаки батьків, називається розмноженням. Ця властивість організмів забезпечує неперервність життя на Землі. Здатність організмів відтворювати собі подібних називається розмноженням.
2. Ріст і розвиток. Насіння пшениці, посаджене навесні у ґрунт, дає початок маленькому паростку. Поступово на ньому з’являються листочки, потовщується стебельце, і за кілька місяців паросток стає дорослою рослиною з колосом.
Мишеня народжується голе, беззубе, а через два місяці стає дорослим. Як бачите, в обох прикладах збільшувалися розміри та маса організмів, тобто відбувався ріст. Під час росту паростка і мишеняти змінювалися не лише маса і розміри організмів, а виникали нові утворення: листочки і колос — у пшениціРіст —
поступове збільшення розмірів, маси організму.
Розвиток —
зміни у будові організму та його частин.
3. Живлення і дихання. Організмам властиве живлення.
Під
час живлення вони отримують різноманітні органічні та неорганічні речовини, що
забезпечують їх ріст, розвиток та інші процеси життєдіяльності.
Живлення — це процес надходження в організм і засвоєння ним поживних речовин.
4.Подразливість.
Організми здатні реагувати на вплив навколишнього середовища. Цю властивість називають подразливістю. Наприклад, за яскравого світла ми примружуємо очі або прикриваємо їх долонею; їжак згортається клубочком, якщо до нього доторкнутися; заєць тікає, побачивши наближення хижака
Клітинна будова організмів.
Усі організми складаються з клітин. Цим вони відрізняються від тіл неживої природи. Клітини всіх організмів мають подібну будову. їхніми основними частинами є клітинна мембрана, цитоплазма та ядро.
Клітинна
мембрана захищає клітину від зовнішніх впливів. У цитоплазмі відбуваються різні
хімічні явища. У середині клітини міститься ядро, яке керує життєдіяльністю
організму та зберігає спадкову інформацію.
Тож давайте подивимось відео
https://youtu.be/0Ntvafjt3bA про клітинну будову усіх живих організмів.
Одноклітинні
організми. Так називають організми, тіло яких складається лише з
однієї клітини (мал.7). До них належать більшість бактерій. Є одноклітинні
організми серед рослин, тварин, грибів. Розміри одноклітинних так само малі, як
і розміри клітин. Тому їх ще називають мікроорганізмами.ться від тіл неживої природи. Клітини всіх організмів мають подібну
будову. їхніми основними частинами є клітинна мембрана, цитоплазма та ядро.
Багатоклітинні
організми. Тіло багатоклітинних організмів утворене величезною
кількістю різноманітних клітин (мал.8). На відміну від одноклітинних
організмів, клітина багатоклітинного організму не може існувати самостійно, без
зв’язку з іншими клітинами.
.
Приклади одноклітинних організмів: а — хламідомонада; б — евглена зелена; в —
амеба; г — бактерія
Опрацювати
теоретичний матеріал( виписати основні правила в зошит) і виконати практичне завдання
Станьте дослідниками
природи
Проведіть
спостереження за домашньою твариною для виявлення властивостей її організму.
Завдання
1. Спостерігайте за тим, як тварина живиться, рухається, реагує на різноманітні
подразники.
Завдання
2. Запишіть властивості організмів, які вам вдалося виявити під час спостереження.
Ролик прикольний и тест не тяшкий
ОтветитьУдалить